Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Чернюк В.И., Бобко Н.А., Гадаева Д.А.
Назва : Влияние ночных работ на функциональное состояние водителей грузовых автомобилей
Місце публікування : Клінічна та експериментальна патологія: щоквартальний український науково-медичний журнал. - Чернівці: Буковинський державний медичний університет, 2018. - Т. XVII, № 3(ч.2). - С. 150-155. - ISSN 1727-4338 (Шифр КУ27/2018/XVII/3(ч.2)). - ISSN 1727-4338
Примітки : Библиогр. в конце ст.
MeSH-головна: АВТОМОБИЛЯ ВОЖДЕНИЕ
ЦИРКАДНЫЙ РИТМ
Анотація: Мета роботи - виявити вплив нічних робіт на функціональний стан водіїв вантажних автомобілів міжміських перевезень. Матеріали та методи. Проведено одноразове обстеження водіїв шляхом вимірювання антропометричних параметрів, ЧСС, АТС, АТД, опитування за методикою В.П.Войтенко і тесту на особистісну тривожність. Обчислювалися: основний обмін (ОО), індекс маси тіла (ІМТ) і параметри гемодинаміки. Рівні АТ і ІМТ оцінювалися за класифікаціями ВООЗ, об'єму талії (ОТ) - відповідно до рекомендацій Міжнародної групи з вивчення ожиріння. Водії були розділені на 2 групи: (1) що працюють і в нічні години (22: 00-6: 00) (28 чоловіків 31-59 років; M±m: 47,5±1,5), (2) що вночі не працюють (11 чоловіків 29-59 років; M±m: 47,0±3,0). Дані аналізувалися на рівні p0,05. Результати. У водіїв групи 1 середньогрупове значення ОО, маси і периметрів тіла були більше, ніж у водіїв групи 2 (p0,03) - при статистично однаковому зрості. ОТ у водіїв групи 1 становив 104,1±2,5 см (абдомінальне ожиріння), у водіїв групи 2 - 98,7±1,7 см (абдомінальне передожиріння), ІМТ - 29,5±0,9 кг/м2 (межував з ожирінням) і 27,7±0,8 кг/м2 (надлишкова маса тіла 1-го ступеня) - відповідно у водіїв 1 і 2 груп, ЧСС - 80,5±2,1 уд./хв. (нижня межа тахікардії) і 74,0±3,6 уд./хв. (норма) - відповідно. У водіїв обох груп АТС (136,6±3,5 і 136,3±3,4 мм рт. ст.) знаходився в зоні високої норми, АТД (86,3±1,8 і 84,8±2,2 мм рт. ст.) - на межі норми і високої норми, тривожність (35,3±1,3 і 36,8±2,5 балів) - в помірній зоні. Водії групи 1 частіше скаржилися на болі в області серця (p0,01), відчуття мурашок на тілі (p0,01), труднощі з концентрацією уваги (p0,02) і метеочутливість (p0,05). Висновки. Нічні роботи потенціюють формування ожиріння за абдомінальним типом, збільшення основного обміну, периметрів і маси тіла, підвищення ЧСС до тахікардії, збільшення частоти скарг, в тому числі - на болі в області серця і труднощі з концентрацією уваги, що має пряме несприятливе значення для здоров'я і безпеки праці водіїв. Для збереження здоров'я і продовження професійного довголіття водіїв вантажних автомобілів необхідні профілактичні заходи, в більшій мірі - для осіб, зайнятих на роботах у нічний час.

Дод.точки доступу:
Бобко, Н.А.; Гадаева, Д.А.