Дічек, Н. П.
    Особистісно орієнтована парадигма освіти в українській школі [Текст] / Н. П. Дічек // Педагогіка і психологія = Pedagogics and psychology : Вісник НАПН України; науково-теоретичний та інформаційний вісник Національної академії педагогічних наук України. - 2019. - № 4. - С. 35-48. - Бібліогр. в кінці ст. . - ISSN 2304-0629
MeSH-головна:
ОБРАЗОВАНИЯ ТЕХНОЛОГИЯ (история, кадры, методы, тенденции)
ПСИХОЛОГИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ (история, кадры, методы, тенденции)
ПСИХОЛОГИЯ РАЗВИТИЯ
Анотація: Висвітлено здійснені в Україні в 1980-1990-х рр. кроки з реалізації особистісно орієнтованого навчання учнів початкової школи через диференціацію й індивідуалізовані методи навчання. Аргументовано, що завдяки цьому вже в перші роки незалежності України активізувалася розбудова шкільного навчання на засадах дитиноцентризму й психологізації освітнього процесу. Розкрито погляди одного з фундаторів сучасної психодіагностики в Україні Ю. Гільбуха, а також його колег (Є. Верещак, Л. Кондратенко, А. Киричук, С. Коробко, А.Фурман) на шляхи здійснення індивідуалізації навчання школярів, оприлюднені й перевірені експериментально у практиці понад 400 загальноосвітніх шкіл (1989-1998). Стверджувано, що обрання незалежною Україною напряму на гуманізацію життя в державі спрямувало вектор досліджень в галузі освіти на створення й забезпечення умов для розвитку людини-особистості. Українські вчені - представники педагогічної психології - на чолі з Ю. Гільбухом розгорнули масштабні експерименти у предметному полі індивідуалізації навчання школярів, запровадили донавчальну діагностику дітей, які вступали до першого класу. На основі спостережень і психодіагностичних методів вони обгрунтували доцільність виокремлення трьох типів перших класів (з 1994 р. - чотирьох типів) для задоволення навчальних потреб дітей з різним ступенем готовності до навчання. Для різних типів класів відповідно до можливостей учнів розроблено навчальні програми та методичні рекомендації для вчителів. На основі результатів експерименту запропоновано корекційні психолого-педагогічні прийоми і поради. Схарактеризовано вагомі напрацювання Ю. Гільбуха та співробітників лабораторії-дефірінціації навчання Інституту психології - Є. Верещака, Л. Кондратенко, С.Коробко; академіка О.Киричука, професора А. Фурмана в теоретичному й прикладному забезпеченні індивідуалізації процесу навчання в українській школі, в уведенні психодіагностики у шкільну практику, в укоріненні свідомості освітян необхідності застосування психологічних знань. Їхні зусилля сприяли обгрунтуванню необхідності запровадження в українській школі психологічного супроводу навчання і виховання школярів, що аргументувало введення посад шкільних психологів, створення окремої Психологічної служби системи освіти України, а загалом - до утвердження в українській освіті особистісно орієнтованої парадигми.

Экземпляры: всего 1 : чит.зал періодичних видань, рук.,кат. (1 экз.)
Свободны: всего 1 : чит.зал періодичних видань, рук.,кат. (1 экз.)